Van correcte factuur naar incassobureau
In de nieuwsbrief “De correcte factuur” kon u lezen hoe u uw facturen kunt optimaliseren om de kans op tijdige betaling te vergroten. Ondanks dat u een overzichtelijke factuur heeft gestuurd, er zullen altijd klanten zijn die niet op tijd betalen. Die moet u een herinnering sturen om hem aan te sporen te betalen. Maar er is nog één stap mogelijk tussen het sturen van de factuur en het sturen van een herinnering, de persoonlijke benadering.
Uw klant betaalt niet
Als u een klant heeft die niet betaalt, kunt u er voor kiezen om na verloop van de eerste termijn te bellen. U kunt dan informeren of de dienst naar wens is geweest en of de factuur klopt. Deze persoonlijke aanpak creëert de mogelijk om te achterhalen waarom er geen betaling heeft plaatsgevonden.
Vooraf bellen
Misschien nog wel effectiever is, voordat de eerste termijn is verstreken, bellen met de vraag de factuur ontvangen is en of zij duidelijk en akkoord is. Het zorgt ervoor dat de klant uw factuur weer onder de aandacht krijgt en op tijd gaat betalen. Onderstaand is dan helemaal niet meer nodig!
Herinnering sturen
Als de betalingstermijn eenmaal is verlopen, stuur dan na bijvoorbeeld 7 dagen een vriendelijke herinnering. Stuur bij voorkeur ook een kopie mee van de factuur en met het verzoek alsnog binnen twee weken te betalen. Bewaar ook een fotokopie van de herinnering. Ook nu kunt u er voor kiezen om te bellen, om te controleren of ook de herinnering in goede orde is ontvangen. U dient zelf in te schatten of dat noodzakelijk is of niet. Persoonlijk contact werkt wel vaak bij uw klantrelatie en zijn betalingsgedrag.
Tweede herinnering
Komt er ook na de eerste herinnering geen respons, dan kunt u na nog eens 7 dagen een tweede herinnering sturen. Na het sturen van een tweede herinnering is het verstandig om de debiteur te bellen om deze te attenderen op de oplopende betalingsachterstand. Sommeer de klant in dit gesprek om tot onmiddellijke betaling over te gaan.
Aanmaning sturen
Is er na de tweede herinnering nog niet betaald, stuur dan een aanmaning. Geef hierin aan dat, indien er nog niet betaald wordt, de vordering uit handen wordt gegeven en er extra (incasso)kosten gerekend gaan worden. Tevens dient u aan te geven hoe hoog de incassokosten zijn.
Overigens, incassokosten komen over het algemeen voor rekening van de klant, die hij waarschijnlijk wil voorkomen.
Incassoprocedure Is er nog niet betaald, dan moet u een incassoprocedure starten. Een incassobureau of jurist moet dit uitvoeren. Meestal wordt er nog een aanmaning gestuurd, met verhoging van het te betalen bedrag. Incassobureau Wanneer dit ook niet betaald is, moet men een ingebrekestelling sturen. Dit is echt de laatste sommering tot betaling. Een incassobureau of deurwaarderskantoor kan u adviseren of het in uw geval verstandig is een gerechtsprocedure te starten. Zoek een incassobureau voordat u er een nodig heeft. Wanneer u er echt een nodig heeft, heeft u geen tijd meer om uitgebreid te zoeken. Volgens de Richtlijn Betalingsverkeer schakelt u het best een incassobureau in als 90 dagen na de vervaldatum van de factuur nog niet betaald is. |
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig met het automatiseren of aanpassen van uw facturen?
Neem dan gerust contact op via de contactpagina.
Deels overgenomen van Business Compleet.
Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Opmerkingen
This put up truly made my day. You cann't
imagine just how a lot time I had spent for this info!
Thanks!
I am impressed! Very helpful information specifically the ultimate
part :) I maintain such information much. I was seeking this particular
information for a long time. Thanks and best of luck.
RSS lijst met opmerkingen op dit artikel