Tips voor een effectief debiteurenbeleid

Tips voor een effectief debiteurenbeleid

Vrijwel iedere ondernemer heeft met slecht betalende debiteuren te maken. U heeft recht op uw geld; u heeft er een prestatie voor verricht en u heeft het nodig om uw eigen kosten te kunnen betalen. Er valt echter het één en ander te voorkomen door een effectief debiteurenbeleid.

Door een effectief debiteurenbeleid kunt u voorkomen dat de vordering verdampt. Hoe langer de vordering immers loopt, hoe minder de kans dat deze betaald gaat worden en daardoor minder of zelfs niets meer waard wordt.

Huidige situatie
Om uw debiteurenbeleid effectiever te maken is het verstandig uw huidige situatie te evalueren. Wat is bijvoorbeeld uw gehanteerde betalingstermijn en verschilt deze per afnemersgroep? En hoe gaat u om bij niet betalende klanten en hoe houdt u inzichtelijk wanneer er betaald wordt? Het is ook belangrijk om uw debiteurensamenstelling inzichtelijk te maken. U wilt immers weten van wie u het meeste geld krijgt en van wie minder. Een grote vordering heeft namelijk meer invloed op uw liquiditeit dan een kleine vordering. Een langere betalingstermijn leidt in de regel tot meer afzet, maar het risico van wanbetaling neemt toe. Zoek daarom naar een juiste balans in uw betalingstermijn. Dit kan sterk verschillen in welke branche u opereert.

Effectief maken van debiteurenbeleid
Als eerste is het belangrijk dat u helder maakt aan uw klanten wanneer er betaald moet worden. Noem bijvoorbeeld altijd de betalingstermijn op de factuur en algemene leveringsvoorwaarden. Ook belangrijk: Ken uw klant. Zijn de adresgegevens correct en weet u de juiste persoon te bereiken bij achterstallige betalingen? Het belangrijkste is dat u consequent bent in het uitvoeren van uw debiteurenbeleid. Dus herinner uw klant meteen na het verlopen van de betalingstermijn en hanteer ook consequent uw aanmaningsprocedure. Gebruik daarvoor vaste termijnen, dus na hoeveel dagen stuurt u een eerste herinnering, een tweede herinnering, een aanmaning, etc.

Op die manier bouwt u ook een goed dossier op dat uw positie verstevigd als schuldeiser bij de betreffende klant. U kunt zich dan ook verantwoorden richting de klant waarom u een vordering hebt overgedragen aan een incassobureau, mocht het zover komen. Mocht uw vordering oninbaar blijven, dan kunt u de BTW die u afgedragen heeft over uw omzet, weer terugvragen van de Belastingdienst.

Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig met het automatiseren of aanpassen van uw facturen?
Neem dan gerust contact op via de contactpagina.

 

 

Opmerkingen   

 
0 #1 download a hacking 29-09-2014 12:45
For latest information you have to visit internet and on the web I found this website as a
finest site for most up-to-date updates.

Here is my web site ... download a hacking software: http://Www.dailymotion.com/video/x2249zo_skype-webcam-hack_people
Citeer
 

Reageer op dit artikel...


Beveiligingscode
Vernieuwen