Betalen en betalingstermijn

Klantenservice en een goed contact met uw leveranciers en afnemers is uiteraard een groot goed, maar u hoeft hen natuurlijk niet te helpen rentenieren. Dat betekent dus op tijd uw facturen versturen en zorgen dat ze op tijd betaald worden. Want een incassoprocedure kan nog wel lonen, een deurwaardersprocedure is en blijft natuurlijk een uiterste noodgreep en is bij kleine bedragen vaak niet de moeite waard. Hieronder een aantal tips om dat te voorkomen:

Factuur op tijd versturen


Het allereerste is natuurlijk dat u zelf uw facturen op tijd verstuurt. Het komt ongeloofwaardig over als u zelf heel laat de rekening stuurt, maar van uw klant verwacht dat hij wel op tijd betaalt.

Betalingstermijn vermelden


De betalingstermijn is een afspraak die u met de klant/leverancier/afnemer maakt in uw algemene voorwaarden. Maak altijd een afspraak over de termijn en vermeld die nog eens bij de factuur. Zonder die afspraak heeft u minder poten om op te staan bij klanten die in gebreke blijven.

Betalen binnen 14 dagen?


Aangezien de Nederlandse wet voorschrijft dat de betaaltermijn ‘redelijk’ moet zijn, mag u in uw algemene voorwaarden zelf bepalen wat u redelijk vindt. Doorgaans hanteert iedereen 30 dagen, maar waarom zou u daar geen 21 van maken of zelfs 14?
Wellicht betaalt er niemand binnen die periode, maar onderschat het psychologisch effect niet; uw factuur ligt waarschijnlijk wel bovenop de stapel van ‘te betalen’. Bovendien kunt u na die 14 dagen dan meteen een herinnering sturen en desgewenst nog een. Zo is de kans groot dat u uiteindelijk toch eerder uw rekening voldaan krijgt.

Herinnering versturen


Nu we het toch over die herinneringen hebben; het sturen van een herinnering is helemaal geen verplichting. Het is vriendelijkheid uwerzijds. Maak dus onderscheid wie u echt wat extra tijd gunt - wie tot nu toe bijvoorbeeld altijd netjes heeft betaald - en wie niet. Een telefoontje helpt in dat geval ook vaak. Bij beruchte slechte betalers kunt u meteen de wettelijke rente rekenen.

Misschien nog wel effectiever is, voordat de eerste termijn is verstreken, bellen met de vraag de factuur ontvangen is en of zij duidelijk en akkoord is.

Wettelijke rente


Na het verstrijken van de betalingstermijn mag u andere bedrijven de wettelijke rente voor handelstransacties berekenen.
Kijk op de website www.wettelijkerente.net voor de actuele rente.
Let op: die krijgt u pas terug als u ook daadwerkelijk overgaat tot het inschakelen van een incassobureau en deurwaarder. Niets staat u echter in de weg om ook gelijk administratiekosten te rekenen, die u wel meteen mag innen.

Van goede betaler naar wanbetaler


Bedenk ook hier: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het zal niet de eerste keer zijn dat een tot dat moment betrouwbaar bedrijf ineens verandert in een wanbetaler, maar dan wel een die opdrachten blijft geven waardoor u denkt ‘het zal wel goed zitten’. Voor je het weet, zit u met de gebakken peren en een inmiddels opgelopen onbetaalde rekening waar je u tegen zegt.

Betaalt een bedrijf dus plotseling niet meer op tijd, maar blijft wel nieuwe orders plaatsen, zet die dan on hold en begin pas weer met leveren als de openstaande facturen betaald zijn.

Tot slot


Voelt u zich enigszins onredelijk om ineens zo streng te zijn? Dat is allerminst nodig.
Het is ons aller belang dat bedrijven binnen de gestelde termijnen voldoen aan hun betalingsverplichtingen. Volgens het Verbond van Krediet Management zorgt betalen binnen de termijn van 30 dagen indirect voor 26.000 banen en een kaspositie van het bedrijfsleven van 15 miljard euro. U doet het dus echt niet alleen ten faveure van uw eigen bedrijf, maar ook voor de Nederlandse economie. En dus voor ons allemaal.

Hulp nodig?


Heeft u hulp nodig met het automatiseren of aanpassen van uw facturen?
Neem dan gerust contact op via de contactpagina.


Met dank aan MT

 

Reageer op dit artikel...


Beveiligingscode
Vernieuwen